یادگیری زبان جدید میتواند ابعاد شخصیتی ما را نیز تغییر بدهد!
تحقیقات جدید نشان می دهد که یادگیری زبان های جدید نه تنها بر توانایی های ارتباطی تأثیر می گذارد، بلکه بر جنبه های مختلف شخصیت افراد نیز تأثیر می گذارد. این تغییرات می تواند بر رفتار، احساسات و حتی درک فرد از دنیای اطراف تأثیر بگذارد.
آیا تا به حال متوجه شده اید که زبان شما بر نحوه دید شما از جهان تأثیر می گذارد و شما را به فردی متفاوت تبدیل می کند؟ بر اساس تحقیقات روانزبانی، روانشناسی شناختی و انسانشناسی زبانی، صحبت به زبانهای مختلف چنین تأثیری دارد. زبان ها فقط برای برقراری ارتباط نیستند، بلکه درک شما از محیط اطراف و خودتان را نیز شکل می دهند.
بیش از نیمی از مردم جهان به دلایل مختلف به دو یا چند زبان صحبت می کنند. تحقیقات جدید نشان می دهد که هر زبانی زبان شناسان خود را می سازد واقعیت را به گونه ای دیگر درک کنیدو حتی خود مردم با تغییر زبان متوجه این تغییر می شوند.
مطالعات دیگر نشان می دهد که افراد دوزبانه حتی می توانند در هر زبان متفاوت رفتار کنند. مخاطبان آنها نیز با توجه به زبانی که صحبت می کنند، درک متفاوتی از آنها دارند.
احساسات به زبان های مختلف
اگر به چند زبان صحبت میکنید، کلماتی را پردازش میکنید که احساسات را متفاوت بیان یا توصیف میکنند. زبان مادری معمولاً نسبت به زبان دوم مزیت عاطفی دارد. افراد چند زبانه هنگام استفاده از زبان مادری خود احساسات قوی تری دارند. به خصوص زمانی که آنها تجربیات خود را به زبان مادری خود به یاد می آورند.
برخی از مطالعات نشان میدهند که افراد اگر به زبان مادری خود صحبت کنند، خاطرات دوران کودکی خود را واضحتر توصیف میکنند. دلیلش هم این است که این خاطرات و تجربیات را با این زبان ذخیره کرده اند.
از سوی دیگر، زبان دوم مقداری فاصله عاطفی ایجاد میکند و به فرد اجازه میدهد در موقعیتهای مختلف، مثلاً هنگام ابراز خشم یا عذرخواهی، کمتر احساس اضطراب یا شرم کند.
به طور خلاصه، زبان مادری غنای عاطفی بیشتری دارد، در حالی که زبان دوم کمتر رسا و عملگراتر است. این بدان معناست که عبارات عاطفی مثبت و منفی با شدت بیشتری در زبان مادری احساس می شود.
زبان متفاوت، شخصیت متفاوت
برای افراد چند زبانه، انتخاب زبان نه تنها بر شدت عاطفی، بلکه بر درک آنها از خود و دیگران نیز تأثیر می گذارد. انتخاب زبان بر روند گفتگو تأثیر می گذارد و جنبه های فرهنگی و اجتماعی مربوط به جوامع این زبان ها را آشکار می کند.
در مطالعهای روی دوزبانههای چینی-انگلیسی در آمریکا، شرکتکنندگان گزارش دادند که احساس راحتی بیشتری در بیان احساسات خود به زبان انگلیسی (زبان دوم) دارند، زیرا انگلیسی محدودیتهای اجتماعی کمتری دارد. اما وقتی به زبان مادری ماندارین صحبت می کنند، احساسات قوی تری دارند.
در نتیجه، زبان دوم ممکن است مزیت بیشتری برای بیان احساسات به دلایل فردی و اجتماعی و فرهنگی داشته باشد. افراد هنگامی که احساسات خود را به زبانی بیان می کنند که وابستگی عاطفی کمتری به آن دارند، ناراحتی، اضطراب یا تعارض بین فردی کمتری را تجربه می کنند. این موضوع زمانی قویتر می شود که زبان مادری متعلق به فرهنگی با ارزشهای جمعی باشد. این به معنای زبانی است که افراد کمتر تمایل دارند احساسات شخصی خود را بیان کنند.
مهارت های زبانی و یادگیری زبان
سطح مهارت زبان دوم نیز نقش بسزایی دارد. والدین معمولاً ترجیح می دهند از زبان مادری در بیان احساسات خود به فرزندان خود استفاده کنند زیرا آنها آن را بهتر می دانند. اما اگر در زبان دیگری تسلط بالایی داشته باشند از آن نیز استفاده می کنند.
علاوه بر این، محیط یادگیری زبان بر احساسات و شخصیت فرد در هنگام استفاده از آن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، افرادی که زبان دوم خود را در یک محیط رسمی یا آکادمیک یاد گرفته اند، هنگام استفاده از آن در یک محیط اجتماعی و ارگانیک، احساس اضطراب بیشتری می کنند.
این یافته ها اهمیت تجربه و محیط را برای یادگیری زبان دوم برجسته می کند. اگر زبان آموزان در حین یادگیری زبان دوم احساس خوشحالی و رضایت از خود کنند، با صحبت کردن به آن زبان احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری خواهند داشت.